torsdag 29 mars 2007

hemtentapaus


Jag skriver hemtenta om konflikthantering i Somaliland. Innan jag började med det hade jag ingen koll alls på Somaliland och nu är jag i det närmaste hjärntvättad av det. Men jag är ändå glad att jag av någon outgrundlig anledning valde just det området för det är hemskt intressant och nu tänker jag berätta lite för er! Ha!

Somaliland ligger i norra Somalia och 1991 utropade de sig som ett självständigt land från att tidigare varit en del av Somalia. Ingen annan stat har dock hittills erkänt dem så formellt tillhör de fortfarande Somalia. De har 3,5 miljoner invånare och huvudstaden heter Hargeisa.
Under dehär 16 åren så har Somaliland kommit att bli det lugnaste området på hela Afrikas horn. Medan Somalia sedan 1991 inte haft någon stabilt regering öht så har Somaliland å sin sida utvecklats i en snabb takt och är nu mer eller mindre ett demokratiskt område som haft allmänna val och en fungerande rättsstat med egen valuta etc.
Eftersom inget annat land erkänt dem som självständiga (ja så allt bistånd går till Somalia som såklart inte vill dela med sig till bråkstakarna Somaliland) så har i princip alla deras pengar kommit från Somalilandier (eh jag vet inte vad invånarna i Somaliland kallas och har på olika kreativa sätt värjt mig från att behöva använda ordet i min hemtenta haha) boendes utomlands. Detta har gjort att Somaliland i hög grad är självförsörjande på ett sätt som få andra länder i Afrika är.

För att bli erkända som en självständig stat "måste" Afrikanska Unionen först ge sitt godkännande till detta. Men AU har som princip att inte ändra på några koloniala gränser för då skulle varenda etnisk grupp i hela Afrika vilja bilda sin egen stat (tror man). Men utsikterna ser ändå rätt bra ut för Somaliland pga några lagar från 60-talet som jag inte har koll på.

Spännande va? Go Somaliland!

5 kommentarer:

Anonym sa...

vet dom inte om i Somaliland att det ä farligt att röka? Vad är det frästen mannen i bakgrunden dricker? 7-up kanske?

emma sa...

haha. han är somalilands motsvarighet till marlboromannen såklart! som dessutom visar att han är en fin och mjuk kille bakom den tuffa fasaden, genom att bära på en liten bergsget. bakgrundskillen dricker festis kaktus-lime. har hört att det är poppis i somaliland! :P

Anonym sa...

Emma! Vet du vad du borde göra för att upplysa mej och de övriga i världen som inte har så stor koll på Afrika? Du borde skriva en Afrika handbok, en liten översikt över saker man faktiskt borde veta. För det är galet mycket man (eeh, jag) inte vet...å tyvärr misstänker jag att det är fler än jag som har väldigt lite koll på Afrika. Så om du efter dina studier inte vet exakt vad du vill jobba med så tycker jag att du ska skriva en bok!

emma sa...

grym idé! inte för att jag vet supermycket men wikipedia finns ju alltid.... :P
jag ska tacka dig i förordet!

anna sa...

jag tycker att somalialand är ett jätteoseriöst namn.