tisdag 20 mars 2007

ska bara kolla mailen först

Okej, hur skaffar man sig studiediscplin? Jag vet att de flesta av mina vänner faktiskt är riktigt duktiga pluggare. Jag däremot är så jäähäävla sugigt dålig. Det spelar liksom ingen roll huruvida ämnet är intressant eller inte, jag kan för det mesta ändå inte förmå mig att sätta mig ner och plugga.

Anledningen till att jag klarat av mina sju terminer på universitet är att jag dels nästan bara har haft hemtentor och dels verar ha en liten talang för att låtsas att jag kan saker och skumma igenom texter under press. Även om det förstås hänt att jag fått stycken överstrykna där det är helt uppenbart att jag bara läst två meningar i boken och sen dragit mina egna, felt felaktiga slutsatser. Hoho.

Jag tror, eller jag vet, att jag skulle må tusen gånger bättre om jag faktiskt pluggade duktigt. Men sen känns det som att eftersom jag fortfarande inte kommit till skott och blivit duktig så kommer jag förmodligen inte bli det nu heller? Gud vad sorgligt. Men iallafall, alla tips är välkomna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

tyvärr tror jag det svåra är att börja plugga när man lyckats glida igenom ett gäng tentor. jag har nog pluggat mycket i panik eftersom jag inbillat mej att det varit skitsvårt. fast iofs när det gällde sociologin så va/är jag töntig kär i den...men jag kan inte säga att jag är särkilt pepp på å plugga till nästa jurudiktenta när klarade den förra genom att tillbringa större delarna av dagaran med att spela tv-spel å hänga med lilly å dempe. du behöver kanske bli lite skrämd? tentor är scary. bu! eller nåt.

Anonym sa...

ääh, jag tror att det där "jag pluggar minsann duktigt" bara är en myt. jag brukar iaf göra som du :) men jag förstår frustrationen, faktum är att jag just i detta nu har ett gäng texter (på knölig akademiker-engelska) som jag borde ta mig igenom, men vad gör jag istället liksom?
de gånger jag lyckas vara duktig brukar jag dock bestämma mig för att jag ska läsa ett kapitel/en artikel/en liten del i alla fall. och överträffar jag det är det bara en bonus. liksom undvika att pressa sig själv till att "imorgon måste jag läsa de här två hundra sidorna". klarar man ett mål - oavsett hur pyttigt det är - så känns det faktiskt lite bättre!

Anonym sa...

Mitt bästa knep är att gå hemifrån. Att sätta sig på biblioteket. Där finns det visserligen en del andra saker att syssla med (Nationalencyklopedien är aldrig så rolig annars...), men ändå långt färre än hemma.
Att skaffa sig ett snyggt anteckningsblock och pennor i glada färger och ta anteckningar när man läser funkar också för mig. Dels lär jag mig bättre, och dels är det roligare när man ser att man åstadkommer något.
Fast jag har iofs mest pluggat naturvetenskap, jag vet inte om det är skillnad, jag antar att du måste läsa mycket större textmängder,och förstå sammanhang mer än lära fakta? Men bibliotekstipset funkar förstås oavsett.
Och så som Isabelle skriver, att sätta upp rimliga mål, så att man känner att man lyckas, känner sig duktig och vill försöka igen.

Och jag tror inte alls att det är omöjligt att lära om sin studieteknik.

Oj, vad långt det här blev. Ursäkta. Och ursäkta om det lät besserwissrande, så här pluggar jaaag, det var alls inte meningen.

anna sa...

nu vet jag iof inte om jag är en av de som pluggar duktigt, jag kan nog ha varit i den kategorin förut. jaja. jag känner mig inte alls bättre när jag pluggar mycket för jag är hela tiden så rädd att jag inte förstår någonting TROTS att jag läser. om jag inte läser så kan jag ju i alla fall skylla på det.

men jag tror på isabelles tips, att man kanske inte behöver mastodontläsa en dag utan lite i taget. det ger ju också hjärnan en chans att smälta det hela.

/hälsningar en som inte varit i skolan på fem veckor haha