onsdag 14 mars 2007

Dawit Isaak


Okej Eritrea är ju typ mitt bästa land, det vet ni ju. Men idag har svensk-eritreanen Dawit Isaak suttit fänglsad i Eritrea i 2000 dagar utan en rättegång. Sedan 21 september 2001. Fatta hur länge det är! Tänk efter vad du gjorde och vem du var 11 september 2001, det brukar ju de flesta minnas. Jag planerade min framtid efter gymnasiet och skulle snart flytta till England och visste lite men inte så mycket om mig själv och världen och livet och allt detdär.

2000 dagar alltså.

freedawit.com kan man läsa mer om Dawit och om Eritrea och sånt. Det finns protestbrev man kan skicka och saker man kan köpa för att visa stöd. Men om ni känner att ni inte är så intresserade så kan ni ju iallafall lita på mig som råder er att skriva på protestlistan.

6 kommentarer:

Anonym sa...

jag är inte särskilt insatt i den där killen. men blev inte han nästan fri för nåt år sen eller så? fast de ångrade sej sen. har de sagt nåt skäl till varför de har haffat honom eller tyckte de mest att de va lite lämpligt att låsa in divers människor lite hipp som happ å strunta i rättegång?

emma sa...

jag tycker du verkar bra insatt! :) jovisst var det så! han kom ut men plötsligt hette det att "han bara hade permission för läkarundersökning". lurigt värre. jag tror det har diskuterats lite om de tog in honom igen för att svensk media gjorde så stor grej av det och hyllade den svenska diplomatin etc eller om det var meningen från början att han bara skulle få komma ut ett dygn.

jag tror inte de uttalat något direkt skäl, men 2001 så stängde eritrea all fri press och eftersom han var en av grundarna till en tidning så greps han. en tid innan dess så hade hans tidning publicerat ett öppet brev som några fd ministrar och militära ledare skrivit där de kritiserade presidenten. och vipps så åkte hela bunten i fängelse för den nationella säkerhetens skull! smidigt värre.

emma sa...

förresten, vet du att vår blivande bibliotekarievän skriver sitt examensarbete om mediabevakningen av dawit isaaks fall?

Anonym sa...

nu har jag varit duktig apa och skrivit på protestlistan. och fått lite allmänbildning. fast jag kände faktiskt igen det, för eeeh, du och anna har ju skrivit om det förr.

anna sa...

det stod faktiskt om det här (att han suttit fängslad i 2000 dagar) i en sydafrikansk tidning. det gjorde mig glad.

Anonym sa...

Hälsa gärna den där bibliotekarien att jag är superintresserad att läsa om mediebevakningen av Dawit. Fint initiativ.