onsdag 9 maj 2007

Nollsummespelet

När jag läser andras bloggar bli jag alltid så förundrad över hur alla hinner. Hur de hinner plugga och ligga och festa och upprätta hålla en hygien och läsa samtidigt. Jag gör en sak i taget. Om jag är en duktig student så kan jag inte samtidigt ha ett städat hem. Om jag har en musiksmak för tillfället så har jag inte tid att samtidigt köpa nya kläder. De gånger jag gånger jag går ut på fest orsakar att jag genast blir lite mindre allmänbildad eftersom jag inte hinner läsa tidningen då.
Å då är jag ändå kanske världens mest medelmåttiga person som faktiskt har all tid i världen. Mer tid än jag behöver.
Men jag förstår det inte.

5 kommentarer:

Anonym sa...

så där är det för mig med! men jag har faktiskt en liten teori, vet ju iofs inte om det stämmer för dig, men ändå! så här: jag har så lite tider att passa (just nu har jag ett seminarium i veckan) och då blir dagarna så oääändligt långa på ett sätt: man skulle kunna hinna med hur mkt som helst. men det gör man ju inte. istället slösurfar man bort större delen av tiden och känner sig riktigt nöjd med dagen om man hunnit läsa ett halvt kapitel i en pluggbok samt kanske varit ute på en pyttepromenad. och sen i andra perioder av mitt liv när jag haft föreläsningar 4 dagar/vecka + massa massa litteratur, dessutom på engelska samt ett par-tre heldagars arbete inbokat. då hinner jag med allt det (nästan) plus lite till. meningen med det här mastodontinlägget: man behöver rutiner och lite tidspress, då hinner man mkt mer än om man är fri som en fågel!
(ursäkta)

Kim sa...

håller nog med föregående kommentar..har man saker att göra o är aktiv så blir det på nåt sätt att man hinner med o gör en massa när man ändå är igång...har man en massa dötid blir man rätt slapp o det slutar med att man inte gör ett skit..så brukar jag funka iaf

Anonym sa...

jag håller med de två andra kommentarerna. när jag var engagerad i två föreningar där jag jobbade ca 20 timmar extra i veckan, + skolan, + livet, träning så hann jag göra allt och lite till. Nu sitter jag hemma och funderar över vart tiden tar vägen. Hinner inget fastän jag inget gör.

idaida sa...

Jag hinner inte. Jag lägger lätt 20% av min arbetstid på att blogga. Och att läsa andras bloggar (kanske det framför allt). Men jag har kopplat ur min teve, och då hinner man faktiskt lite till. Och så går jag upp jättetidigt. Fast å andra sidan somnar jag jättetidigt också, så det var ingen avgörande faktor. Teven! Och så att skaffa sig ett jobb med internetuppkoppling och en chef som tycker att man jobbar snabbt ändå.

emma sa...

jo ni har väl rätt antar jag.. eller jag vet att ni har rätt! fast jag kan inte riktigt minnas att jag någonsin varit liksom.. uppdaterad på alla områden samtidigt. men jag kanske bara förtränger.

ida, jag misstänker (vet) att om jag kopplar ur min tv kommer bara ytterligare tid spenderas framför datorn. jobb med internetuppkoppling får bli min lösning! hehe.