måndag 11 oktober 2010

Dödssynden


Ja, jag tänkte att jag ska skriva lite mer om böcker jag läser och filmer jag ser. Jag vet inte riktigt varför egentligen men here we go.

Inatt läste jag ju ut Dödssynden av Harper Lee inatt och den var alldeles fantastisk. To Kill a Mockingbird heter den på engelska och det verkar vara namnet folk känner igen när man nämner den. Lee Harper skrev den 1960, fick Pulitzerpriset och hördes aldrig av igen, ungefär.

Boken utspelar sig i den amerikanska södern och handlar om 9-åriga Scouts uppväxt i en liten småstad. Den skildrar rasism, etik och moral på ett bra sätt genom att berätta hur det påverkar Scouts familj när hennes pappa Atticus som är advokat tar sig an ett fall där en svart man blivit anklagad för våldtäkt av en vit kvinna.

Boken var fin på det där lågmälda sättet som endel böcker är. När jag gillar böcker är jag vanligtvis all about en bra historia men här var det faktiskt främst personporträtten och stämningen i boken som jag fastnade för. Sedan att berättelsen är viktig och och tänkvärd blev en fin bonus. Scout, Jem, Dill, Atticus, Calpurnia, Boo Radley och Tom Robinson, jag kommer att sakna er.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Åh, jag älskade den! Lyssnade på den som ljudbok, om jag inte minns fel så var det Harper Lee (eller någon annan med söderndialekt) som läste upp den och det gjorde att boken blev så himla mycket bättre!

emma sa...

Det kan jag verkligen tänka mig!