onsdag 10 november 2010

Taqwacores

En annan film som jag är rätt sugen att gå på på filmfestivalen är the Taqwacores. Den är tydligen baserad på en bok, med samma namn, som jag aldrig hört talas om. Men boken handlar till viss del om musikgenren taqwacore (som författaren Michael Muhammad Knight alltså uppfinner i sin bok) det vill säga muslimsk punk. Efter att boken släppts så uppstod musikgenren på riktigt och hur coolt är inte det? Jag har sett att det finns en dokumentär om taqwacores också som jag nog bara måste se.

Idag såg jag ett youtube-klipp med ett afghanskt girl band och jag vet inte om det är på riktigt men jag hoppas det lite och jag tycker oavsett att det är smått fantastiskt att tänka på rockstars i burka.



och här kommer trailern till the Taqwacores. Observera gärna riot grrlen i burka slutet. :)

Inga kommentarer: