fredag 27 februari 2009

all in

kungen har ju fyra storasystrar, margaretha, birgitta, desirée och christina. birgitta är gift med en snubbe som kallas för hansi. men det jag vill komma till med detta inlägg är att hans föräldrar verkligen gick all in när det kom till att ge honom ett namn, hans fullständiga namnet är nämligen johann georg carl leopold eitel-friedrich meinrad maria hubertus michael von hohenzollern-sigmaringen! av detta blev det alltså smeknamnet hansi.

men tja varför inte.. man kan ju faktiskt aldrig veta om det blir fler barn så varför inte ge alla fina namn på en gång till ett barn.... tänkte jag först. tills jag efter lite googling kom fram till att han är sjätte barnet i en skara av sju och alla har sådär långa namn! hans åtta år äldre bror har nog det längsta tror jag; friedrich wilhelm ferdinand joseph maria manuel georg meinrad fidelis benedikt michael hubert fürst von hohenzollern-sigmaringen. helt oseriöst ju.

wikipedia alltså. vilken grej!

5 kommentarer:

Anonym sa...

määh, de har ju fuskat och återanvänt några av namnen. besvikelsen!!!

emma sa...

haha ja... men hur många tyska namn finns det, egentligen?
alla barnen heter maria och sen verkar alla killarna heta meinrad och michael med. men ändå... det är väldigt många namn! jag tänker också lite att de kanske ville spara in på namnsdagarna, annars blir ju hela året en enda lång namnsdag fö r familjen hohenzollern-sigmaringen och då kommer du ju inte kännas något kul och spännande för barnen till slut? :P

emma sa...

uhm, det inte du. du känns säkert spännande för dem. :)

Anonym sa...

jo men det är ju jag som är den ultimata namnsdagsöverraskningen :D

emma sa...

naturligtvis! :)