onsdag 18 juli 2007

På äldreboendet, del 2

Draglakan, hörapparater, blöjstorlekar, höftbyxor, lyftskynken, lactulos, trygglarm utifrån f1 f7 f6 ring vallsjö, trygglarm inifrån lur 4 0 lur, suketter, löständer uppe eller nere eller båda, lägga håret på spolar, hålla handen, fotplattor, apo-dos, stödstrumpor, plasthandskar, gummistövlar i duschen, skyltar för handukar övre eller nedre, raka skäggstubb på både tanter och gubbar, två-tumsgrepp, stålyft, sittlyft, dosetter, sidenlakan, rollator, smörja ryggen, små små sönderskurna bitar av macka neddränkt i kaffe, stödskena för handen, han har visst skött magen ta med toapapper förkläde två par handskar, bunke med ljummet vatten och lactacyd handduk för nedre soptunnan då rullar vi dig åt mitt håll först nu då, AAAAAAHHHHH, schyy, stort a eller litet a på avföringslistan eller kanske a+, torka näsa, kramar, tar du blodsockret och ger insulinet, sätt på kaffet, palliativa teamet, gillar inte kanel, ett två tre lyft, tvätta tumla hänga vika vems tvätt, kamma håret framåt bakåt bena, brandlarmet, gröt, smeka axlar, idag var det regnigt ute hörrdu, ge katten mat, jag är så gammal jag vill dö, ge fiskarna mat, du får vänta lite, corsodyl, lägga om foten, kiss på golvet, sjunga pärleporten, karmabid, fikarast, på söndag får diabetikerna söta kakor, säkerhetsbälte, nu kommer den jävla gubben också ta bort honom!!!! prata förr i tiden, parera slag bett och sparkar, bredaste härligaste småländskan, extrabroms på rullstolen, hämta maten, tarmbakterie, trösta, bönder snickare hemmafruar journalister mammor pappor kommungubbar, läsa högt, färdtjänst, anhöriga, vems flicka är du, timbalkost passerad kost diabeteskost, haklapp, luta rullstolen rätt nu kom han långt fram snett vi får börja om, följa med ner på bingon, missbrukat alkohol tabletter diverse, är du trött idag, ta tempen, microlax, min fru är en hora, rehabtur, gå på stan träffade du några känningar idag, mata mata mata dag ut och dag in år ut och år in, vadärdethärvadärdethärvadärdethärvadärdethär, vill du ta mitt pass på söndag, åh mamma!, 11 timmars dygnsvila, men vem ger insulinet då, tre döttrar varav två i livet, sjunga en trudelutt, ovesterin, vänligaste men bestämda handen, byt alltid soppåsen, damma diska dammsuga svabba, kolla medicinlistan, min karl - folke - var alltid så snäll vid mig jag saknar honom så, ögondroppe höger vänster båda porslinsöga, lugna lugna lugna, vidbehovsläkemedel mot oro klåda värk kärlkramp sömnlöshet, tack för idag, alvar, siv, berta, elin, siri, margareta, anna-lisa, lars-johan, leif, vera, folke och gun.






kom jag verkligen ihåg att lägga siri innan jag gick hem ikväll?

5 kommentarer:

anna sa...

stort D är min favorit på rapporteringslistan.

emma sa...

oj det har vi inte! betyder det dunderDiarré eller vad? :)

idaida sa...

åh emma det är så fint alltihop. att du orkar. igår hade vi en jättetunn gammal gubbe inne i affären. jag tänker på alla gamla människor och vill aldrig bli gammal och vill aldrig dö.

Anonym sa...

Oj, Emma har väl inte gått och blivit lätt galen? :)

Anonym sa...

oh herredumilde, hela inlägget fullt av minnesbilder av fyra somrar i äldrevården. både det jag saknar och det som är skönt att slippa. äldrevården är sig alltså lik i båda ändarna av småland. :)